Upacara Adat Pengantenan 2
2.
Upacara Adat Pengantenan
Ing
upacara adat pengantenan Jawa, lumrahe ngliwati tahapan-tahapan iki:
a.
Nyigakake Papan Pawiwahan,
b.
Nyigakake Among Tamu Pawiwahan,
c.
Metune Pengantin Putri,
d.
Metune Pengantin Kakung.
Adicara
Panggih
a.
Ijol-ijolan Kembang Mayang,
b.
Gantalan,
c.
Ngideg Antiga,
d.
Singep Sindur.
Upacara
Adat
a.
Bobot Timbang,
b.
Kacar Kucur,
c.
Dhahar Kembul,
d.
Ngunjuk Toya Wening,
e.
Metuk Besan,
f.
Sungkeman,
g.
Jumenengan Pengantin 1,
h.
Jumenengan Pengantin 2,
i.
Panyandra Kirab 1,
j.
Panyandra Kirab 2.
Katrangan
a. Nyigakake Papan Pawiwahan
Gapuraning
pawiwahan rinengga edining rerenggan janur kuning, sinangga ing pisang raja,
cengkir gadhing, tebu wulung, pari sawuli, sekar sarta wohing kapas, ron apa-
apa, suket alang- alang, miwah roning kaluwih, ron waringin sarencekipun,
pengaron ingkang isi sekar setaman ingkang wasita sinandi.
Karepe: nglambangake kaweningan, muga sri temanten
kanga rep ngambah alam bebrayan duwe rasa sumeleh, sarta nengenake kasabaran.
b. Nyigakake Among Tamu Pawiwahan
Tamu-
tamu kang diundang di ajab rawuhe kanggo aweh donga pangestu marang penganten
sarimbit. Tamu- tamu kang adoh dadi sanak lan kang cerak sangsaya sumanak.
c. Metune Penganten Putri
Penganten
putri metune dhewe lan ndhisiki tinimbang penganten kakung, banjur lungguh ing
sasana rinengga. Penganten putri ngagem busana kang sarwa emas kaya busananing
garwa nata/ permaisuri, katon pating
galebyar lan pating pancurat, saya nambahi sulistyane sri panganten.
d. Metune Penganten Kakung
Rawuhe
penganten kakung binarengan pangiringe. Mubyar- mubyar busanane kaya busananing
narendra. Kadeleng saka kadohan merbawani lan siyaga dadi manggala bale
wismane. Penganten kakung didherekake pangiringe tumuju sasana rinengga arep
pinanggih penganten putri.
ADICARA
PANGGIH
a. Ijol- ijolan Kembang Mayang
Lumakune
penganten kakung kandheg sawetara, banjur ijol- ijolan kembang mayang. Kembang
mayang cacah sepasang digawa jejaka lan Kenya legan saka gawane penganten
dhewe- dhewe. Kang jejaka nggawa kembang mayang lanang lan Kenya nggawa kembang
mayang putri. Kembang mayang digawe saka sawenehe gegodongan lan wit- witan
saka pekarangan.
b. Gantalan
Ing
kene dumadi baling- balangan gantal antarane penganten kakung lan putri.
Gantalan iku wujud suruh temu rose dibuntel sarananing ganten, banjur ditaleni
lawe putih. Karepe: suruh, kesusu selak kepingin weruh, suruh lamun ta beda
lumah klawan kurepe, nanging lamun ginigit tunggal rasane, sanajan jejer priya
lan mijil wanita, kalamun wis nyawiji penggalihe, mula bakal manunggal rasa
cipta sarta karsane. Temu rose: temu ing raos, tinalenan ing rasa tresna kang
suci, bakal pinasthi dadi jatu kramane, pinesthi dadi jodhone.
c. Ngideg Antiga
Mudhun
saka pasangan, kang sarimbit enggal marepeki antigo cinaket ing bokor kencana,
minangka wadhahing kembang setaman, sakala antiga tinapak ing tapak sukune penganten
kakung. Pyar- pecah sanalika, penganten putri daya- daya anjengku sarwa
sumembah ring kakung. Banjur amijiki samparane kang raka klawan ranupada. Ranu
iku toya, banyu lan pada ateges samparan. Keng putri mijiki samparaning keng
roko kanthi sedya ngatonake darma bektine garwa.
Toya
pewitra kang minangka sarana pambasuhing pada, manunggal mring kembang
triwarna: mawar, mlati miwah kenanga. Gandhane kembang den pepuji amrih ing
tembe ngambar arum gandhane risang pinanganten, kuncara asmane, bisa dadi tepa
palupining brayat mudha.
d. Singep Sindur
Sarampunge
adicara ngideg antiga, nuli jumeneng jajar putra penganten kaloro sandhing
gegandhengan tangan, satuhu sajajar drajating priya lan wanita, sanadyan
wanodya ora nyingkur kodrating wanita minangka garwa, risang pinanganten arep
lumampah tumuju ing sasana rinengga.
Singep
sindur kang awarna rekta lan seta dening bapak ibu, kanthi pangajab bebrayaning
putra sarimbit tinuntun ing rehing kautaman, pinanggia ing budi rahayu linambar
rasa tresna, wani ing bebener, wedi ing kadurakan lan kanistan.
UPACARA
ADAT
Banjur
katindakake Upacara adat, wiwit saka: Bobot Timbang, Kacar Kucur nganti dhahar
Walimah.
a. Bobot Timbang
Pengantin
kaloro kapangku dening bapake penganten putri kanthi tangan loro karangkulan
ing pamidhangane penganten sarimbit, sineksenan dening ingkang ibu lan para
tamu, para sepuh. Karepe, bapak ibune penganten wis sarujuk mengestoni lan
jumurung donga pamuji marang dhaupe penganten sekaliyan, lan ora bakal tumindak
emban cindhe emban siladan anggone ngrengkuh marang kaloro putra penganten.
Putro kaloro karengkuh kadya putrane dhewe, ora ngarani maneh putra mantu
nanging kaanggep padha.
b. Kacar Kucur
Minangka
tetungguling kulawarga darbe tanggung jawab nyukupi sandhang pangan ing
kulawarga, tampa kaya kacang kawak, dhele kawak, jagung kawak, who jenar,
dhuwit pralambanging boga lan wastra. Mugi risang penganten ing tembe kacukupan
sandhang pangane. Syukur bage pinaringan kesugihan. Lamun pinaringan kasugihan
bisa lumeber mring para kadang sarta tanggane teparo.
Risang
pinanganten putri nampa kaya tansah ngati- ati. Mratandhaning dadi wanodya kang
gemi nastiti, surti tur ngati- ati. Asiling tampa kaya nuli katitipake mring
wanodya kang pinercaya rumeksa kawidagdane.
c. Dhahar Kembul
Tumuli
risang pinanganten nindhakake dhahar kembul, dhahar ateges nedha. Kembul ateges
bebarengan. Karepe bisa tumangkep nemua sih katresnane pangenten kakung putri,
jumbuh kang ginayuh, saiyek saeka kapti, sembada kang sinedya, bisa ingaranan
manunggaling karsa margining mulya.
d. Ngunjuk Toya Wening
Sarampunge
dhahar kembul, sripinanganten sarimbit ngunjuk toya wening. Karepe, kalamun
risan pinanganten arep necep maduning asmara janma, manunggalake ing rasa,
satemah mijilake bibit warna seta saka tumindake bapa, sarta bibit warna rekta
saka tumindake ibu, ing tembe bisa mbabar putra kang minangka rernggane
balewisma.
Ngunjuk
toya wening dadi pratandha, kalamun kabeh tumindak muna- muni, bakal dipikir
kanthi weninga ati, wusana among rahayu kang bakal tinemu, kadya unen- unen,
ajining dhiri gumantung lathi, ajining raga gumantung busana, lan ajining awak
gumantung saka tumindak.
e. Besan Rawuh
Wus
gambuh penggalihe kang bebesanan, tumuli lenggah jajar ing sasana mulya, paring
pangestu dhumateng risang pinanganten, den gegadhang amrih kaloro putra kang
lenggah sekaliyan, satuhu bakal mulya uripe, nemu kabagyan lan karaharjan,
kepareng kang besan kadherekake lungguh ing sisih keringe risang pinanganten.
f. Sungkeman
Penganten
kakung wus jengkar saka dhampar kursi rinengga, anganthi kang garwa lumarap
ngabyantara myang kang para pinundhi. Risang pinanganten kaloro lampah jengku,
esthine penggalih among sumedya sumungkem marang padane kang bapa biyunge.
Tangkepe
asta sarwa sumembah sinartan eninge cipta rumasuk ing sanubari, nyuwun pudya
pandonga saka bapa biyunge supaya ing madyane bebrayan tansah manggih
kanugrahan, kabagyan lan kamulyan saka Gusti kang Maha Welas lan Asih.
Nama:Pungki agung effendi
ReplyDeleteKelas:xl tkro 04
Absen:01
Nama : Yoga Pratama
ReplyDeleteKelas : Xl DPIB 2
abs : 31
Nama : Muhammad Budianto
ReplyDeleteKelas : XI DPIB 2
No : 13
Nama: Gilang Ragil guntara
ReplyDeleteKls:XI Tbsm 3
No:7
Nama :Rere Abisandy
ReplyDeleteKelas. :Xll-TKJ 2
No.abs :24
Nama = Achmad Kawakib
ReplyDeleteKelas = XI DPIB 1
no.abs = 02
Nama : Arlyza Meithasayu
ReplyDeleteKelas : XI-DPIB-1
No.absn : 12
Nama: Didik Eko Syarofudin
ReplyDeleteKelas: XI DPIB 1
NO : 18
Nama : Hanin Fauziah
ReplyDeleteKelas : XI-DPIB1
NO.absn:026
Nama : Hanin Fauziah
ReplyDeleteKelas : XI-DPIB1
NO.absn:026
M. ADITYA GUNAWAN P
ReplyDeleteX Tlas
13